znajdź projektanta

Piewca kultury rozkoszy

05 / 03


07 / 06 / 2015
Warszawa

Andrzej Krajewski. Plakaty, okładki, ilustracje. 

Wystawa ze zbiorów Muzeum Plakatu w Wilanowie i kolekcji Tytusa Klepacza, zorganizowana przy współpracy Galerii Plakatu Piotra Dąbrowskiego oraz Wrocławskiej Galerii Polskiego Plakatu

- Andrzej Krajewski, był i pozostaje nadal piewcą kultury rozkoszy. W pierwszej kolejności przez całe życie fascynowała go zagadka kobiecości. Na drugim miejscu stawiał dopiero – jak zwykł mówić – pistolety. I ta kolejność coś mówi o jego hierarchii wartości. Mariusz Knorowski Kurator Muzeum Plakatu w Wilanowie

- Fascynacja Ameryką, jej kulturą, muzyką i modą pozostawia piętno na całym dorobku Krajewskiego pozwalając traktować dziś jego prace (plakaty, komiksy, ilustracje, okładki książek) jako unikatową graficzną dokumentację kontrkultury PRL i ważny głos w obronie niczym nieskrępowanej wypowiedzi twórczej. Tytus Klepacz, kolekcjoner Kurator wystawy

Wystawa w Muzeum Plakatu w Wilanowie jest pierwszą w tej skali prezentacją twórczości projektowej Andrzeja Krajewskiego. Twórca doskonale znany dzięki licznym plakatom filmowym, autor rozpoznawalnych do dziś okładek książkowych m.in. serii Klubu Interesującej Książki wydawnictwa PIW, powraca po latach jako jeden z najoryginalniejszych projektantów swojego pokolenia. Krajewski zachowuje przy tym do dziś cechy decydujące niegdyś o jego odrębności i oryginalności – naturalny i indywidualny stosunek do kultury popularnej, swobodę, humor i bezpretensjonalne podejście do plakatu. Krajewski, mieszkający od 1985 roku Stanach Zjednoczonych, należał do grupy projektantów przełamujących utrwalony w latach 60. wizerunek polskiej szkoły plakatu. Jako uczeń Henryka Tomaszewskiego, odziedziczył podejście do plakatu jako środka autonomicznej komunikacji wizualnej, jednak wzbogacił je o lekkość stylistyki pop-artu, ale przede wszystkim przywrócił przynależne grafice użytkowej prawo do korzystania z konwencji pastiszu i groteski. W barwnych projektach Krajewskiego odnajdziemy nawiązania do secesji, kultury jarmarcznej końca XIX wieku, estetyki komiksu czy art déco – obecnego do dziś w jego malarstwie. Krajewski, dla którego linia,  kolor i litera są równorzędnymi elementami malarskiego, ekspresyjnego projektu graficznego,  reprezentuje mniej obecnie eksponowane tradycje polskiej grafiki projektowej ostatniego półwiecza.

Wystawa Andrzeja Krajewskiego, dzięki współpracy i zaangażowaniu w jej organizację kolekcjonera i promotora twórczości artysty – Tytusa Klepacza, prezentuje obok plakatu ze zbiorów wilanowskiego Muzeum, również jego liczne prace graficzne: okładki magazynów, książek, oraz ilustracje. Oprócz realizacji Krajewskiego z ostatnich 10 lat prezentowane są również ich pełnowymiarowe, wykonane w tradycyjnych technikach graficznych i malarskich projekty, które pozwalają spojrzeć „od kuchni” na warsztat jednego z najoryginalniejszych twórców polskiego plakatu.

Michał Warda
Kurator wystawy

Andrzej Krajewski (aka  Andre de Krayewski)

Projektant graficzny, malarz, rysownik i ilustrator. Urodził się 20 czerwca 1933 roku w Poznaniu. Absolwent  Wydziału Grafiki warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, którą ukończył w 1963 roku dyplomem w pracowni plakatu prof. Henryka Tomaszewskiego. Od 1960 roku zajmuje się grafiką wydawniczą, ilustracją, rysunkiem satyrycznym, komiksem i plakatem. Andrzej Krajewski jest autorem ponad 150 plakatów filmowych, teatralnych i społecznych, które projektował m.in. dla Centrali Wynajmu Filmów, Wydawnictwa Artystyczno-Graficznego, Zakładu Rozpowszechniania Filmów, Instytutu Wydawniczego Centralnej Rady Związków Zawodowych. Współpracował z licznymi wydawnictwami oraz tytułami prasowymi. W 1961 roku nawiązał współpracę z wydawnictwem „Książka i Wiedza”, następnie na ponad 20 lat związał się współpracą z Państwowym Wydawnictwem Rolniczym i Leśnym, dla którego projektował okładki, obwoluty oraz ilustracje, również w formie krótkich historii obrazkowych publikowanych na łamach pisma „Traktor”. Współpracował  m.in. z magazynami „Świat Młodych”, „Sztandar Młodych”, „Dookoła Świata”, Jazz”, „Polska”. Projektował okładki książek dla Państwowego Instytutu Wydawniczego, Ludowej Spółdzielni Wydawniczej, Spółdzielni Wydawniczej „Czytelnik”, Wydawnictwa „Iskry” i Młodzieżowej Agencji Wydawniczej. Od 1985 roku mieszka i pracuje w Stanach Zjednoczonych, gdzie poświęcił się głównie twórczości malarskiej. Jego obrazy sygnowane pseudonimem Andre de Krayewski reklamowały Panasonic Jazz Festival w 1997 roku, oraz prestiżową New York Film Academy. W 2005 roku powrócił do projektowania plakatów, m.in. dla Teatru Powszechnego w Warszawie, Teatru Wybrzeże w Gdańsku oraz Wrocławskiej Galerii Polskiego Plakatu, dla której realizuje cykl plakatów filmowych do klasyków amerykańskiego kina.

W 2009 roku nakładem wydawnictwa Czysty Warsztat ukazała się debiutancka powieść Andrzeja Krajewskiego pt. Skyliner, której fabuła – o licznych, autobiograficznych wątkach – stała się podstawą realizowanej od 2012 roku wspólnie z synem Edwardem, serii komiksów pod tym samym tytułem.

Kuratorzy wystawy: Tytus Klepacz, Michał Warda
Partner wystawy: Papyrus

5 marca – 7 czerwca 2015 roku
Nowa Galeria Muzeum Plakatu w Wilanowie
Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie

^ Wróć na górę