znajdź projektanta

Centrum Południe | wayfinding

Pierwszy etap inwestycji Centrum Południe obejmuje dwa budynki: CP1 oraz CP2. Każdy ma swoje lobby, po dwie klatki schodowe i osobne trzony windowe, za to wspólny garaż podziemny. System Informacji Wizualnej miał na celu efektywnie oprowadzać po tej rozbudowanej strukturze.
Projekt wayfindingu wykorzystuje kolorystykę miedzi zastosowaną w projekcie architektonicznym. Metalowe miedziane elementy przewijają się przez wszystkie ważne przestrzenie wspólne – płasko na ścianach oraz prostopadle, jako miedziane wsporniki widoczne z daleka i wskazujące schowane za rogiem funkcje. Logotyp inwestycji wykonano z giętej blachy zamocowanej na dystansach. W przestrzeni klatki schodowej i lobby wprowadzono motyw linearnych podziałów i ilustracji. Nawiązuje on do występujących w projekcie wnętrz lameli drewnianych – rytmicznych pionowych podziałów z deseczek. Projekt graficzny powtarza rytm pionowych linii i urozmaica go poprzez gradację grubości linii. Powstał raster o trzech wartościach grubości, stosowany w numeracji pięter na klatce schodowej, na półpiętrach klatki, a także w lobby wejściowym na przeszkleniach, np. na skrzydłach wejściowych drzwi obrotowych.
Zastosowano nowoczesną typografię o odwróconym kontraście. Zaprojektowano autorskie piktogramy pasujące do tego liternictwa – stosują one podobne kształty i proporcje co litery w napisach obok. Piktogramy stały postaci się głównymi bohaterami projektu. Wskazują funkcje takie jak windy, klatki schodowe, toalety, parking, etc. W tej samej stylistyce wykonano pozostałe, jak rower, winda rowerowa, kantyna, łądowanie pojazdów elektrycznych, gaśnica, hydrant, wyjście z budynku, w razie pożaru nie korzystać z wind, zakaz palenia, strefa wifi, obiekt monitorowany, i wszystkie inne występujące na terenie obiektów.
Zakres oznakowania – dla CP1 i CP2: foyer wejściowe, hole windowe, klatki schodowe, przedsionki klatek, dwukondygnacjyny garaż podziemny, teren zewnętrzny, funkcje techniczne.
Oznakowanie wykonała firma Imprenta.

Inwestor: SKANSKA
Architekt: APA Wojciechowski
Lokalizacja: Wrocław
Rok ukończenia: 2021
Zdjęcia:
Anna Nowokuńska
Category: Biurowa

Dla architektów jest grafikiem, dla grafików architektem. W rzeczywistości jest i jednym, i drugim. Ukończyła studia architektoniczne oraz graficzne, a obecnie w pracy zawodowej łączy obie te dziedziny w swoim Studio Blisko projektując systemy oznakowania graficznego przestrzeni architektonicznych. O potrzebie współpracy grafików i architektów mówiła na szczecińskim Westivalu – Sztuce Architektury (X 2017) i konferencji Element UX Talks w Poznaniu (IX 2018), pisała na łamach magazynu ARCH (I 2018) oraz uczyła na trójmiejskim Biennale Traffic Design (IX 2018). Przekonywała na Element Urban Talks w Krakowie (XII 2019) oraz w podcaście Architektura Powinna (I 2020). Uwielbia tańczyć, zajada się pieczarkami i popija je kawą. Wkłada serce, duszę i energię w projektowanie, ale też podróżuje – koniecznie z aparatem – kiedy tylko znajdzie wolną chwilę. W międzyczasie zaraża (próbuje!) swoich studentów entuzjazmem do grafiki i rysowania. W projektowaniu graficznym odnalazła siebie, ale też kilku ważnych klientów, m in.: Stowarzyszenie Architektów Polskich, APA Kuryłowicz&Associates, SKANSKA, Uniwersytet Warszawski, Warszawski Uniwersytet Medyczny, Google, Lasy Państwowe, Live Nation, i innych. Zaprojektowała dla nich oprawy graficzne festiwali (Westival 2017, Westival 2018), konferencji (SARP U40, 2018, 2019) wystawy (‘In Motion’ na Gdynia Design Days 2016, ‘Średnia krajowa’ na Westival 2018), brandingi, systemy oznakowania, publikacje i książki (monografia twórczości arch. Kuźmienko, 2018, nominacja do Najpiękniejszej Książki Roku 2018), ilustracje i infografiki (Lasy Państwowe). Architektka | dyplom mgr inż. arch.: 2017, WAPW Graficzka | dyplom: 2014, WSISiZ Wykładowczyni na Wydziale Grafiki | od 2015, WSISiZ



^ Wróć na górę