znajdź projektanta

Stettinum Nicodemus Pro

Litery nas otaczały.
Litery nas otaczają.
Litery otaczać nas będą.

Te trzy zdania mogą wiele uzmysłowić. Do naszych oczu cały czas docierają komunikaty wizualne. Są to różnego rodzaju grafiki, ikony. Litera jest nieodzownym elementem naszej codzienności.

Tutaj nastaje rok 2019. Szczecińskie Towarzystwo Fotograficzne kontaktuje się z "randomem" zwanym Wardziukiewicz. Po miesiącach fotografowania i długiej ciszy na łączach nastaje burza typograficzna.

Projekt ochrzczony zostaje mianem „Nicodemus” (robocza nazwa, która jakoś tak na stałe się przyspawała do czciontu). Później doklejone zostaje „Stettiner”, ale po chwili namysłu ER zostaje urwane, a w jego miejsce wklejone zostaje UM.
Tak zrodził się STETTINUM NICODEMUS PRO!
Na pierwszy rzut (niczym ocet w PRL) zostaje wyrysowana wersja Sans i Serif:
Sans Black, Sans Bold, Serif Bold, Serif Regular, Serif Italic.
W drugim miocie powstała od każdej wersji odmiana OldFace.

Czemu powstała rodzina krojów Stettinum?
W ostatnich latach wiele zabytkowych budynków w Szczecinie jest odnawianych, modernizowanych a czasami zrównywanych z ziemią. Na ścianach niewielkiego procentu z nich zachowały się szczątkowe pozostałości liternictwa przed i powojennego. Na palcach dłoni można by policzyć ile tych napisów zostało. Podjęta została więc inicjatywa ratowania tego co zostało. 
Została zrobiona obszerna dokumentacja fotograficzna "naściennych pozostałości", po czym rozpoczęła się żmudna praca typograficzna. Na ten moment powstały dwie rodziny: Stettinum Nicodemus Pro i Stettinum Oldface Pro. Inspiracji w bazie glifów jeszcze jest, więc nie są wykluczone dalsze prace rozwojowe nad zupełnie odmiennymi od już zrobionych fontami.

Projekt typograficzny "Stettinum Nicodemus" jest jak matrioszka. Cały czas odkrywane są nowe warstwy, nowe możliwości.

Teraz mała stopka:
Nazwa: Stettinum Nicodemus Pro, Stettinum OLDFACE Pro
Styl: SANS, SERIF
Ilość krojów: 4 Sans, 6 Serif
Ilość glifów na font: 507 (łącznie 5070)
Kto zaprojektował? Piotr Nikodem Wardziukiewicz
Kto zaproponował współpracę? Tomasz Seidler 
Kto dostarczył zdjęcia? Szczecińskie Towarzystwo Fotograficzne
Kto ufundował? Gmina Miasto Szczecin

Miejsce premiery:
CKE Stara Rzeźnia
Sala Iluzjon
ul. T.A. Wendy 14, Szczecin

Data i godzina premiery*: 
21 Października 2019 r.
godzina 18.00

Projekt długoterminowy, kiedyś się zakończy (ale dopiero jak skończą mi się pomysły).

Font do pobrania na:
http://www.stf.pl/stettinum-nicodemus-pro-szczecinski-font-prostu-z-murow-szczecinskich-kamienic/

*Pierwsze udostępnienie fontu do wglądu nastąpiło za pośrednictwem portalu Facebook w dniu 20 sierpnia 2019.

Ur. 28.12.1997 w Świnoujściu. Absolwent, od października znowu student Wzornictwa na Akademii Sztuki w Szczecinie. Specjalizuje się w identyfikacji wizualnej oraz szeroko pojętej sferze typografii i liternictwa. Stypendysta Stypendium Artystycznego Miasta Szczecin. Kreuje swoją wyspiarską rzeczywistość, po czym wypuszcza ją na kontynent. Od marca 2020 członek Międzynarodowego Stowarzyszenia ATypI. Projekty dla/na: Ur. 28.12.1997; studia na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuki w Szczecinie (2016-2020) ukończone z oceną celującą i wyróżnieniem. Senator w Senacie Akademii Sztuki w Szczecinie. Członek i Koordynator Projektowy Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej. Członek ATypI (Association Typographique Internationale). Wielokrotny Stypendysta Rektora AS. Stypendysta Prezydenta Miasta Szczecin. Dyrektor artystyczny Circular Breathing Festival (2018-2020). Autor kilkunastu rodzin krojów pism oraz wielu Systemów Identyfikacji Wizualnej (w Polsce i za granicą). Inicjator rewitalizacji i digitalizacji Szczecińskiej typografii (Stettinum Nicodemus Pro 1.0 & 2.0, Sydonia Atramentiqua, Lentzum, Gryfont). Wardziukiewicz zajmuje się także prowadzeniem warsztatów, wykładów i prelekcji dotyczących projektowania graficznego oraz typografii.



^ Wróć na górę