Projekt Roku 23/24 - wyniki
Znamy już wyniki Projektu Roku 23/24!
Nad wyborem projektów debatowało jury w składzie:
-
Krzysztof Kozak - wybrany jednogłośnie na Przewodniczącego Jury,
-
Agnieszka Jacobson-Cielecka,
-
Marta Gawin,
-
Anna Górny,
-
Gideon Kong,
-
Algirdas Orantas,
-
Ievgen Vector,
-
Honza Zamojski
Obrady prowadziła Anna Nowokuńska-Maksymiuk.
Spotkanie protokołowała Agnieszka Čelik.
Nagrody przyznano w kategoriach:
Idea,
główna nagroda/main: BABA – świeży sposób patrzenia na kuchnię (ID1527) | Studio Otwarte
BABA to nie tylko świeży sposób patrzenia na kuchnię, ale przede wszystkim na projektowanie graficzne. Świetna, konceptualna, zaskakująca i intrygująca identyfikacja wizualna, która bawi się formą i wykorzystuje do tego sprytną ideę. Nie do końca na serio, z przymrużeniem oka i dużym wyczuciem smaku. Aż chciałoby się zjeść.
wyróżnienie:
-
HH:MM (ID1560) | PALL studio
-
Silver Rocket – Infinity Fidelity (ID5305) | Mariusz Szypura
-
Vasco – Świat przyjaznej technologii (ID5334) | Studio Otwarte
Forma,
główna nagroda: Identyfikacja wizualna i projekt opakowań dla nowej marki Daitose (ID5345) | Tomasz Pilch
Projekt identyfikacji wizualnej i opakowań dla marki Daitose wyróżnia się doskonałym połączeniem inspiracji kulturą azjatycką z nowoczesnym, europejskim podejściem. Jury szczególnie doceniło holistyczne podejście do tworzenia marki – od spójnej komunikacji wizualnej i werbalnej, przez kreatywne nazewnictwo, po świetnie wykonaną sesję zdjęciową. Całość buduje angażujące doświadczenie, które – dzięki zabawnemu podejściu do detali oraz wyjątkowemu projektowi opakowań – skutecznie przyciąga uwagę i zdobywa popularność w modnych piekarniach i lokalach śniadaniowych.
wyróżnienie:
-
Kamil Pivot - KAM - RAP - POL (ID3469) | Jacek Walesiak Studio
-
MANDEL (ID5372) | Ewa Kucharska/Kaja Dobrzańska
-
Scrips (ID5329) | Grzegorz Sołowiński
-
Silver Rocket – Infinity Fidelity (ID5305) | Mariusz Szypura
Impakt (Impact) ,
główna nagroda: Idę na #wybo23! (ID 5435) | Syfon Studio
Projekt „Idę na #wybo23!” to zdecydowany zwycięzca ze względu na efektowny design. Pomimo wszelkich ograniczeń zespół twórczo wykorzystał różne kanały medialne, aby dotrzeć do docelowych odbiorców. Wybrany styl graficzny jest zarówno atrakcyjny wizualnie, jak i bardzo skuteczny w przekazywaniu przesłania projektu. Konsekwentne wykorzystanie ilustracji, grafiki i typografii w całej kampanii zapewnia silną i efektowną tożsamość.
wyróżnienie/distinction:
-
Dotknąć miasta (ID 5414) | Jakub Święcicki
-
Santa Grafika (ID 5360) | Santa Grafika
Projektowanie zrównoważone (Sustainable design),
główna nagroda: Identyfikacja wizualna Festiwalu Czas Letni (ID 5445) | Wiktoria Młynarczyk
Projekt identyfikacji wizualnej Festiwalu Czasu Letniego pokazał, jak świadomość ekologiczna może napędzać zabawę i kreatywność w projektach. Jest powiewem świeżości w obszarze projektów poruszających tematykę zrównoważonego rozwoju i choć opiera się na prostych pomysłach i odbywa się na mniejszą, samodzielną skalę, inspiruje innych do tego samego, co ma moc kumulowania większych wpływów lub ruchów ekologicznych.
wyróżnienie: Synthetic Noviki+Tricia Treacy (ID 3461) | POST NOVIKI
Instytucje ,
główna nagroda: nie wybrano nagrody
Po długiej dyskusji postanowiliśmy nie przyznawać nagrody głównej w kategorii Instytucje. Tym gestem chcielibyśmy zwrócić uwagę na ewidentny kryzys relacji pomiędzy instytucjami publicznymi a projektantami. Zgłoszone realizacje cechuje przede wszystkim zachowawczość, brak swobody twórczej, konserwatyzm, a nawet wymuszona czasem nuda. Z czego to wynika? Możemy się tylko domyślać i apelować do instytucji o więcej zaufania do Nas, i do projektantów o więcej odwagi w projektowaniu dla sektora publicznego.
wyróżnienie:
-
Identyfikacja wystaw „Niewidy” oraz „Jeśli siebie nie poznasz” (ID 5222) | Marcin Wysocki
-
Teatr Ludowy (ID 5334) | Studio Otwarte
Świeża krew (Fresh blood)
Wysoki poziom zgłoszonych prac sprawił, że była to zdecydowanie najsilniejsza kategoria, stąd decyzja o nagrodzeniu aż dwóch projektów. Jury postanowiło przyznać nagrodę główną ex equo projektom Sploty i Zmiana, które wyróżnia kreatywność, swoboda twórcza, radość tworzenia, świeżość przy jednoczesnej wysokiej jakości projektowej.
główna nagroda ex equo:
-
Zmiana (ID 1665) | Dawid Fik
Projekt zachwycił jury spójną ideą twórcy, widoczną na każdym poziomie jej realizacji. Projektant zwraca uwagę na współczesny problem nadmiaru, przekaz jest wzmacniany przez wyjątkową dbałość o każdy szczegół procesu twórczego. Projektant daje rzeczom drugie życie, „włączając je” we współczesność, tworząc wyjątkową więź między teraźniejszością a przeszłością, inteligentnie wykorzystując do tego historię przedmiotów i etos rzemieślnika.
-
Sploty. Marka modowa inspirowana polską sztuką ludową. (ID 5437) | Karolina Urbaniak
Jury doceniło w projekcie “Sploty” kreatywne połączenie polskiej tradycji ludowej z nowoczesną formą graficzną. Odważna zabawa wyrazistym kolorem i kształtem. w połączeniu z symetrycznym układem, przywodzącym na myśl ludowe wycinanki, mocno działa na percepcję odbiorców. Intrygujący klucz wizualny w zestawieniu z profesjonalną realizacją grafiki daje szerokie możliwości funkcjonalnego wykorzystania projektu.
wyróżnienie:
-
Pozwól mi odnaleźć mój dom: Pustka. Publikacja o drodze do spokoju (ID5304) | Liza Orlowska
-
Szkic jako początek i koniec, czyli o procesie twórczym projektantów (ID5321) | Klaudia Adamek
-
Zapakowane – publikacja archiwizująca projekty polskich opakowań z okresu PRL. (ID5412) | Julia Bardziejewska
-
DEAFinicja, czyli o komunikacji i kulturze Głuchych (ID5302) | Agnieszka Cieślewicz
-
Chwilka z krzesłami (ID 5412) | Julia Bardziejewska
AI jako narzędzie (AI as a tool)
główna nagroda: Sen Maszyny by noviki (BMW ArtClub) (ID 1529) | POST NOVIKI
Zwycięski projekt Sen Maszyny by noviki zaskoczył nas holistycznym podejściem. Autorzy współtworzyli projekt z AI na każdym etapie, jednocześnie trzymając się podziału autor/narzędzie. Sztuczna inteligencja była wykorzystana właśnie jako narzędzie, nie jako zastępstwo człowieka w procesie kreatywnym.
Oceniając prace zgłoszone w kategorii "AI jako narzędzie", jury brało pod uwagę przede wszystkim kreatywne podejście do wykorzystania sztucznej inteligencji. To młoda kategoria, zgłoszonych projektów nie było wiele, a konkurencja nie jest jeszcze bardzo duża (to podpowiedź dla twórców pracujących z AI na kolejne edycje konkursu).
wyróżnienie: Identyfikacja projektu „Krzycz, Siostro, krzycz!” (ID 1836) | Marcin Wysocki
Projekt Roku
Idę na #wybo23! (ID 5435) | Syfon Studio
Niezwykla skuteczna, stanowcza, choć nie opowiadająca się po żadnej stron, przedwyborcza kampania profrekwencyjna. Przekaz jest włączający, zaadresowany do różnych grup wiekowych i społecznych. Jej szczególnym walorem jest pogodny apolityczny charakter.
Studio Roku
Studio Otwarte
Studio Otwarte w tym roku zaprezentowało wyjątkowe projekty, które wyróżniają się różnorodnością i precyzyjnym wykonaniem. Jury doceniło ich zdolność do tworzenia kompleksowych, holistycznych wdrożeń, obejmujących zarówno identyfikację wizualną, wayfinding, projektowanie opakowań, jak i zaprojektowanie kroju pisma. Studio nieustannie zaskakuje świeżością pomysłów, doskonałym rzemiosłem i innowacyjnym podejściem do formy. Studio Otwarte stanowi inspirację dla młodych projektantów, pokazując, że można przez lata realizować spójną wizję, nie tracąc na jakości ani kreatywności.
Nagroda Specjalna Narodowego Centrum Kultury
Zmiana (ID 1665) | Dawid Fik
Przyznając nagrodę w kategorii Świeża krew Narodowe Centrum Kultury realizuje jeden ze swoich celów tj. wspieranie młodych talentów. NCK postanowiło wyróżnić projekt “Zmiana” uznając, że stanowi on ciekawą artystycznie wypowiedź w bardzo aktualnym temacie kultury nadmiaru. Każdy etap realizacji projektu, od pomysłu, poprzez wykonanie przedmiotów, po utrwalenie procesu twórczego w publikacji książkowej, jest nośnikiem wizji artysty, a całość dopełnia innowacyjna identyfikacja wizualna projektu. Idea Twórcy wpisuje się w społeczno-kulturowe uwarunkowania współczesnej konsumpcji, plasując jego pracę jako głos w dyskusji, w której bierze udział również NCK. Kultura, jako nośnik wartości, postaw i zmian społecznych jest jednym z filarów realizacji idei zrównoważonego rozwoju, dlatego misją NCK jest m.in. obserwowanie i wspieranie procesów zachodzących w tym obszarze, a także propagowanie wzorców odpowiedzialnej produkcji i konsumpcji.
/english below
The jury members who debated the selection of projects were:
- Krzysztof Kozak - unanimously elected as the Chair of the Jury,
- Agnieszka Jacobson-Cielecka,
- Marta Gawin,
- Anna Górny,
- Gideon Kong,
- Algirdas Orantas,
- Ievgen Vector,
- Honza Zamojski
The meeting was conducted by Anna Nowokuńska-Maksymiuk.
The protocol was created by Agnieszka Čelik.
**Awards were given in the following categories:**
**Idea**,
Main award: BABA – A fresh perspective on the kitchen (ID5334)
Distinction:
- HH:MM (ID5362)
- Silver Rocket – Infinity Fidelity (ID5305)
- Vasco – The world of friendly technology (ID5334)
**Form**,
Main award: Visual identity and packaging design for the new brand Daitose (ID5345)
Distinction:
- Kamil Pivot - KAM - RAP - POL (ID3469)
- MANDEL (ID5372)
- Scrips (ID5329)
- Silver Rocket – Infinity Fidelity (ID5305)
**Impact**,
Main award: I’m going to #wybo23! (ID5435)
Distinction:
- Touch the City (ID5414)
- Santagrafika (ID5360)
**Sustainable Design**,
Main award: Visual identity of the Summer Time Festival (ID5445)
Distinction: Synthetic Noviki + Tricia Treacy (ID3461)
**Institutions**,
Main award: -
Distinction:
- Visual identity for the exhibitions “Niewidy” and “If You Don’t Know Yourself” (ID5222)
- Ludowy Theatre (ID5334)
**Fresh Blood**,
Main award: ex equo
-
Change (ID1665)
-
Sploty. A fashion brand inspired by Polish folk art. (ID5437)
Distinction:
- Let me find my home: Emptiness. A publication about the road to peace (ID5304)
- The sketch as the beginning and end – on the creative process of designers (ID5321)
- Packed – A publication archiving Polish packaging designs from the PRL era (ID5412)
- DEAFinition – On communication and Deaf culture (ID5302)
- A moment with chairs (ID5412)
**AI as a Tool**,
Main award: The Machine’s Dream by noviki (BMW ArtClub) (ID1529)
Distinction: Visual identity for the project “Scream, Sister, Scream!” (ID1836)
**Project of the Year**
I’m going to #wybo23! (ID5435)
**Studio/Designer of the Year**
Studio Otwarte
**Special Award from the NCK**
Change (ID1665)