Content design
Content design - trendy i idee w projektowaniu wydawnictw
wykład Jacka Utko inaugurujący rozpoczęcie warsztatów Kopublikacja
Na zakończenie 11. Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania i jednocześnie w ramach rozpoczęcia multidyscyplinarnych warsztatów Kopublikacja zapraszamy na wykład znanego projektanta gazet i magazynów Jacka Utko.
Jak gazety i magazyny powinny zareagować na cyfrową rewolucje? Jaki będzie model gazety przyszłości? Jak i w jaki sposób pomysły redakcyjne powinny zmienić sposób prezentacji treści w gazetach? Czym jest „magazynifikacja” prasy? Jaki typ artykułu i prezentacji informacji odpowiada zmianom w percepcji młodego czytelnika? Czy tradycyjny artykuł umrze śmiercią naturalną? Czy gazeta codzienna przetrwa cyfrową rewolucję? Czy infografika wróci do gazet i magazynów przyszłości? Jak zmieni się tradycyjny storytelling w zderzeniu nowoczesnymi technologiami?
Tak wiele pytań jest zdawanych, kiedy mówimy o projektowaniu gazet, magazynów i wydawnictw w kontekście nowoczesnych technologii i zmian wynikających z cyfrowej rewolucji. Łączą one zarówno warstwę projektową, jak i oczywiście samą narrację i historię. By pokazać, jak bardzo nierozłączone są te dwa obszary w galerii Dizajn BWA Wrocław odbędzie się wykład, który będzie pomostem pomiędzy 11. Międzynarodowym Festiwalem Opowiadania a warsztatami projektowanymi Kopublikcja. O problemach, możliwościach i nowych trendach opowie Jacek Utko, najbardziej utytułowany projektant prasowy i pierwszy Polak, który wystąpił na prestiżowej, amerykańskiej konferencji TED: ideas worth spreading (luty 2009).
Wykład odbywa się w ramach jesiennego programu Book Club w galerii Dizajn, który zaprasza widzów do rozmowy o tym, kto stoi za pierwotnym i ostatecznym kształtem książki, jakie mogą być jej pozaliterackie walory i co składa się na konkretne jej części oraz etapy produkcji. Wśród kolekcji najlepiej zaprojektowanych książek będziemy starali się być bardziej niż zwykle wyczuleni na jakość papieru, typografii, layoutu.
Jacek Utko – projektant gazet, magazynów i projektów w sieci. Pracuje jako konsultant dla mediów na całym świecie, w tym dla Bonnier Business Press International, gdzie jest odpowiedzialny za wydawnictwa w Europie Centralnej, Skandynawii i Rosji. Tworzył również inne projekty, jak chociażby redizajn przewodnika Lonely Planet po Australii. Otrzymał prawie 50 nagród w licznych konkursach dizjanerskich, m.in. jego redizajn „Pulsu Biznesu”, „Aripaev” (Estonia) i ostatni projekt „De Morgen” (Belgia) zostały określone jako „najlepiej zaprojektowane gazety na całym świecie” przez Society for News Design. Jest również znany z projektowania okładek – przez trzy lata pod rząd wygrywał w największym polskim konkursie na „okładkę roku”. Utko był gościem wielu konferencji w 26 krajach na całym świecie, m.in. Adobe Max, Online Publishers Forum, Icograda, Typo Berlin, World Newspaper Congress by WAN, Publish Asia, AOP London, Festival of Journalism in Peruggia, SND. W 2009 roku na konferencji TED: ideas worth spreading w Long Beach dał słynne wystąpienie Can Good Design Save Newspapers.
galeria Dizajn BWA Wrocław
niedziela, 4 października 2015, godz. 16:00
wstęp wolny