„Pojutrze” – 26. konkurs Galerii Plakatu AMS w odświeżonej formule

Rusza 26. edycja Galerii Plakatu AMS – najważniejszego konkursu na plakat społeczny w Polsce. Od ponad dwóch dekad projekt inspiruje twórców i zachęca do refleksji nad aktualnymi problemami współczesnego świata. Tegoroczna edycja odbywa się pod hasłem „Pojutrze” i skłania do zadania sobie pytania: jaki będzie świat za chwilę – pojutrze?
Autorką oprawy graficznej tegorocznej edycji jest Natalia Bugaj – laureatka 29. Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie.
– Gdyby nasi poprzednicy myśleli o świecie w kategorii pojutrze, może nie bylibyśmy teraz w miejscu, w którym się znajdujemy. Dlatego my zacznijmy myśleć, co będzie pojutrze. Niech z tego myślenia coś powstanie. Najpierw plakat, a potem… Kto wie?
– zachęca Janusz Górski, kurator Galerii Plakatu AMS.
– Po jubileuszowym roku, konkurs Galerii wchodzi w nową odsłonę – mówi Grażyna Gołębiowska, dyrektorka pionu marketingu i sprzedaży, członkini zarządu AMS. – Stawiamy na krótsze, wyraziste hasła, współpracę z młodymi twórcami i nowe elementy, jak udział laureata w jury czy webinar dla uczestników. Cieszymy się ogromnie, że autorką oprawy graficznej tegorocznej edycji została Natalia Bugaj – laureatka 29. Międzynarodowego Biennale Plakatu. Jej charakterystyczny styl i świeże spojrzenie idealnie wpisują się w ideę tegorocznego hasła, czyli „Pojutrze” – dodaje Grażyna Gołębiowska.
Partnerem wspierającym 26. edycję konkursu jest Turboposter, koło naukowe ASP w Warszawie. Tworzą je studenci i młodzi twórcy zainteresowani projektowaniem graficznym, plakatem i komunikacją wizualną. Koło powstało z potrzeby eksperymentowania z formą. Organizuje warsztaty, wystawy i akcje w przestrzeni miejskiej, a jego członkowie biorą udział w konkursach i projektach artystycznych.
Konkurs Galerii Plakatu AMS ma charakter otwarty. Prace można składać do 21 listopada 2025 r., wgrywając je na platformę galeriaplakatu.ams.com.pl.
Werdykt jury poznamy do 2 grudnia 2025 r. Zwycięskie prace będzie można oglądać na citylightach AMS w całej Polsce w 2026 r., a wybrane prace będą również prezentowane na innych nośnikach AMS w przestrzeni miejskiej.
Wyboru laureatów/laureatek dokona jury w składzie:
- Maciej Buszewicz, artysta grafik, profesor ASP w Warszawie;
- Piotr Depta-Kleśta, grafik, ilustrator, doktor, wykładowca Akademii Sztuki w Szczecinie, laureat prawie 100 konkursów graficznych;
- Janusz Górski, artysta grafik, profesor ASP w Gdańsku, kurator Galerii Plakatu AMS;
- Grażyna Gołębiowska, dyrektorka pionu marketingu i sprzedaży, członkini zarządu AMS;
- Mateusz Machalski, profesor ASP w Warszawie, projektant, typograf, wykładowca i badacz zajmujący się komunikacją wizualną i projektowaniem graficznym;
- Filip Tofil, artysta grafik, creative director Syfon Studio;
- Anna Wieluńska, typografka, projektantka graficzna, wykładowczyni ASP w Warszawie.
Nadzór nad prawidłowym przebiegiem konkursu sprawuje audytor konkursu EY Polska. Partnerem wspierającym jest Turboposter, partnerami są Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR oraz Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej, a patronami medialnymi – Gazeta.pl, Wyborcza.pl, Radio TOK FM, Chilizet, sieć kin Helios oraz Grupa Agora.
Informacje o konkursie i pełny tekst regulaminu znajdują się na stronie internetowej:
https://galeriaplakatu.ams.com.pl/.
***
Galeria Plakatu AMS powstała w kwietniu 2004 roku. Jest projektem non– profit, którego celem jest rozbudzenie społecznego zainteresowania reklamą zewnętrzną, promowanie polskiego, dobrze zaprojektowanego plakatu oraz zbliżenie środowisk reklamowego i akademickiego. Głównym punktem projektu są otwarte konkursy na plakat o tematyce społecznej i kulturalnej. Biorą w nich udział przede wszystkim studenci szkół artystycznych oraz młodzi graficy– projektanci. Co roku na konkurs napływa kilkaset prac – jest to prawdopodobnie największy konkurs dla młodych grafików w Polsce. Prace laureatów są eksponowane w ogólnopolskich kampaniach na nośnikach reklamowych typu citylight (gabloty wiat przystankowych) należących do AMS. Wybrani uczestnicy odbyli staże w czołowych polskich agencjach reklamowych, część z nich rozpoczęła tam pracę.
Jak dotąd odbyło się dwadzieścia pięć edycji konkursu:
- Zapraszamy do... – promocja miast i regionów Polski
- Popatrz w chmury, zostaw mury! – walka z wandalizmem
- Bądź mądry – czytaj prasę – promocja czytelnictwa prasy
- Wszyscy jedziemy na jednym wózku – uświadomienie nierównego statusu niepełnosprawnych
- 20. Międzynarodowe Biennale Plakatu – plakat reklamujący Biennale Plakatu
- Zostaw samochód – daj odetchnąć miastu – promocja komunikacji miejskiej
- Sieć = alienacja lub sieć = wspólnota – społeczna rola internetu
- Myśl rowerowo! – promocja roweru jako środka komunikacji w miastach
- Fryderyku! Wróć do Warszawy! – związki Fryderyka Chopina z Warszawą
- Skłodowska– Curie była kobietą – wspieranie starań kobiet o równouprawnienie
- Dzisiaj Polska! – promocja Polski podczas prezydencji w Unii Europejskiej
- Miłość nie cukierki – najlepiej w rodzinie – jeśli nie biologicznej, to w zastępczej
- Przemoc. Twoja sprawa – wezwanie do reagowania na przemoc
- Tacy jesteśmy. Polacy 1989–2014 – autoportret Polaków roku 2014
- Przestrzeń wspólna – przestrzeń niczyja? – dyskusja na temat przestrzeni publicznej
- Szekspir do nieskończoności – uniwersalność twórczości Szekspira 400 lat po jego śmierci
- Myślę o Wiśle – promocja Wisły w 2017 roku – Roku Rzeki Wisły
- Rzeczpospolita = rzecz wspólna – jak rozumiemy dobro wspólne w 100. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
- Jedz ostrożnie – promocja zdrowego odżywiania i jego społecznego znaczenia
- Zwierzę też człowiek – zwrócenie uwagi na prawa zwierząt do godnego życia
- Jedenaste: Nie produkuj śmieci – apel o ograniczenie produkcji odpadów
- (Nie)bezpieczne pasy – wspólna odpowiedzialność kierowców i pieszych za bezpieczeństwo na przejściach
- Najważniejszy projekt to TY – aby życie było bogatsze i pełniejsze, trzeba zacząć od rozwijania samego siebie
- Wygodnie i odpowiedzialnie, czyli jak? – jak żyć odpowiedzialnie i zarazem wygodnie.
Dziś wszyscy jesteśmy twórcami cyfrowymi – co to znaczy być twórcą cyfrowym we współczesnym świecie.
Przebieg konkursu jest nadzorowany przez audytora, a nagrodzone prace wyłania niezależne jury.
***
AMS jest liderem reklamy Out–of–Home (OOH) w Polsce, zdobywcą licznych nagród. Działa w obszarze klasycznego i cyfrowego OOH. Od września 2002 r. należy do Grupy Agora. Klientom oferuje skuteczne kampanie z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi na 22 tys. powierzchni reklamowych, dysponując jako jedyna firma, systemami nośników z każdego segmentu rynku.
AMS jest liderem w segmencie mebli miejskich – na podstawie kontraktów z największymi gminami w Polsce wyposażył w nie ponad 30 największych polskich miast. Zrealizował pionierskie na polskim rynku inwestycje w zrewitalizowanych obszarach m.in. Chorzowa, Łodzi, Szczecina, Warszawy i Wrocławia. Spółka jest pionierem budowy EKO wiat w Polsce realizowanych w duchu nature based solutions.
AMS znany jest z działań społecznych, m.in. na rzecz integracji osób z niepełnosprawnościami. W 2013 r. spółka powołała do życia Fundację „Akademia Integracji”. W ramach działań zaangażowanych społecznie prowadzi konkurs Galeria Plakatu AMS.