Wrocław Type Forum 2018
STGU ma przyjemność być patronem kolejnej edycji Wrocław Type Forum 2018, międzynarodowej konferencji poświęconej projektowaniu krojów pisma i typografii.
To miejsce spotkań projektantów, wykładowców, badaczy, studentów i entuzjastów. Wątki historyczne przeplatają się ze współczesnymi i inspirują do myślenia o przyszłości. Działanie analogowe wciąż jest źródłem nowych form i ważną podstawą opracowań cyfrowych.
Tematem tegorocznej edycji jest „Kaligrafia–Lettering–Typografia”.
Wrocław Type Forum to mnóstwo globalnej inspiracji i kreatywni ludzie. Podczas dwóch dni wykłady wygłosi dziesięcioro prelegentów. Wśród zaproszonych gości: Riccardo Olocco, Dan Reynolds, Victoria i Vitalina Lopukhiny, Péter Bence Simon, Tomasz Bierkowski, Maciej Majchrzak, Katarzyna Roj, Nikola Djurek, Viktoriya Grabowska. Odbędzie się moderowany panel dyskusyjny, który poprowadzi Rene Wawrzkiewicz. Wykłady prowadzone głównie w języku angielskim. Po konferencji zostanie wydana publikacja w której znajdą się teksty o prelegentach, wykładach i wiele więcej.
Obowiązują zapisy oraz opłata konferencyjna.
Prelegenci:
Riccardo Olocco – projektant krojów pisma i członek CAST Cooperativa Anonima Servizi Tipografici. Jest doktorantem na Uniwersytecie w Reading, na Wydziale Typografii i Projektowania Graficznego.
W swoich badaniach zajmuje się XV-wiecznymi antykwami weneckimi.
Victoria i Vitalina Lopukhiny – wyjątkowy tandem związany z kaligrafią i designem. Vitalina jest nauczycielką kaligrafii Na Akademii Sztuki M. Boychuka w Kijowie. Victoria wystąpiła na konferencji TEDx Kyiv w 2018 roku. Zajmują się liternictwem, popularyzując cyrylicę i tradycyjne pismo odręczne.
Nikola Djurek – studiował w Chorwacji, Włoszech i ostatecznie w Holandii na studiach na prestiżowym kursie TypeMedia w Królewskiej Akademii Sztuki w Hadze. Jest założycielem domu typograficznego Typonine. Jego kroje zyskały międzynarodowe powodzenie za ich jakość i innowacyjność.
Dan Reynolds opowie o szczegółach dotyczących powstania jednego z najpopularniejszych krojów pisma, czyli Akzidenz-Grotesk. W dzisiejszych czasach łatwo zidentyfikować konkretne osoby, które stoją za projektem i produkcją danego pisma. Akzidenz-Grotesk nie powstał od razu w takim wydaniu, jak znamy go dzisiaj. Dan opowie o nieznanej dotąd historii powstania kroju w świetle badań z ostatnich dwudziestu lat.
Péter Bence Simon to typograf, opublikował dwie książki artystyczne i animacje. Péter ekpernmentuje na granicy literatury, sztuk wizualnych i projektowania, bada relacje między werbalnym znaczeniem, typografią i imaginacją. Analizuje rezultaty różnych metod twórczych np. interferencje tekstu i przekodowane fragmenty liter.
Ramowy program
7 grudnia
12.30–13.30 Rejestracja
13.45 – Otwarcie konferencji
14.00–18.30 wykłady podsumowane dyskusją z prelegentami
8 grudnia
10.00–18.00 wykłady wykłady podsumowane dyskusją z prelegentami oraz moderowany panel dyskusyjny „Fonty, rynek, licencje”
18.00 zamknięcie konferencji
Adres
Akademia Sztuk Pięknych
im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu
ul. Traugutta 19/21, Wrocław
Budynek Centrum Sztuk Użytkowych. Centrum Innowacyjności., sala 410