znajdź projektanta

Posters For Ukraine – plakaty artystów z całego świata na wystawie i przystankach AMS

01 / 04


17 / 04 / 2022
Warszawa



1 kwietnia w Galerii Plenerowej Łazienek Królewskich rozpoczęła się wystawa prac grafików poświęcona wojnie w Ukrainie. Organizatorzy z zaprzyjaźnionymi instytucjami z Ukrainy dokonali wyboru 30 plakatów, które będzie można zobaczyć na wystawie, a także na Premium Citylightach i Digital Cityligtach AMS. Organizatorami wydarzenia są STGU Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej oraz AMS. 

 

–  Wystawa Posters For Ukraine jest odpowiedzią na wojnę – mówi Filip Tofil, Zarząd STGU. – Kiedy bombardowane były spokojne miasta i miasteczka, ukraińscy ilustratorzy i projektanci wezwali do tworzenia plakatów i ilustracji informujących o tragedii, jaka spadła na ich kraj. Na wezwanie odpowiedzieli artyści z całego świata tworząc prace mówiące o smutku, strachu, nienawiści, nawołujące do zakończenia wojny, manifestujące odwagę, dające nadzieje. Wystawa Posters For Ukraine prezentuje zestaw wybrany spośród kilkuset prac nadesłanych do Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej, a także publikowanych w ramach tzw. poster call organizowanych przez Pictoric Ilustrators Club (Kijów) oraz 4th Block (Charków) – dodaje Filip Tofil.

– Od niemal dwóch dekad wspieramy twórców w wyrażaniu swoich emocji w przestrzeni publicznej, prezentując plakaty artystyczne m.in. w projekcie Galeria Plakatu AMS. Wiemy bowiem, jak znakomitą formą jest plakat, który często nawet bez słów trafia w emocje odbiorców – mówi Grażyna Gołębiowska, dyrektor marketingu AMS. – Dziękujemy za możliwość uczestniczenia w projekcie Posters For Ukraine – jest to wyjątkowy moment w historii, w którym każda forma pomocy naszym sąsiadom, także ta symboliczna, się liczy – dodaje Grażyna Gołębiowska.

Na wystawie a także na Premium Citylightach i Digital Cityligtach AMS swoje prace prezentują: Anton Abo, Studio Agrafka, Anna Andreieva, Peter Bankov (Bankov Posters), Tomasz Czyżkowski, Michał Dyakowski, Masha Foya, Stanisław Gajewski, Maks Graur, Oleg Gryshchenko, Ola Jasionowska, Paweł Jońca, Iryna Kalantai, Mari Kinovich, Hania Kmieć, Przemek Kotynski, Olga Kulish, Simon Litvinov, Kosma Masny, Sabina Oberholzer, Dilyana Peeva, Zhenia Polosina, Dominik Przerwa, Szymon Szymankiewicz, Beata „Barrakuz” Śliwińska, Renato Tagli.

–  Te plakaty nie zawrócą lecących kul, nie powstrzymają czołgów na ulicach, co nie znaczy, że one także nie są orężem w tej wojnie. Siła perswazji i siła budowania społeczności często jest równie ważna, co siła jednostek na froncie. Twórzcie plakaty nie wojnę. Slava Ukraini! – apeluje Filip Tofil.

Wystawa potrwa do końca kwietnia 2022 r. Jej organizatorami są STGU Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej oraz AMS przy współpracy organizacjami z Ukrainy: Pictoric Ilustrators Club oraz 4th Block, zaś partnerami: Grafprom, Polish Graphic Design i Syfon Studio.

AMS od blisko dwóch dekad udowadnia, że plakaty i sztuka mocno wpisują się w przestrzeń miejską, oddziałują na dyskusję publiczną, komentują rzeczywistość i są głosem w słusznych sprawach. Konkurs Galerii Plakatu AMS, czy prace z serii Przyjaciele Galerii Plakatu AMS odnoszą się do aktualnych wydarzeń (m.in. pożary lasów w Australii, czy covid) czy wyzwań, z którymi mierzy się społeczeństwo (np. prawa kobiet, ochrona klimatu, troska o dobro zwierząt).

***

AMS jest liderem w segmencie mebli miejskich – na podstawie kontraktów z największymi gminami w Polsce wyposażył w nie ponad 30 największych polskich miast. Zrealizował pionierskie na polskim rynku inwestycje w zrewitalizowanych obszarach Łodzi, Szczecina, Warszawy i Wrocławia. Spółka jest wyłącznym operatorem wiat przystankowych w Warszawie i Krakowie oraz pionierem budowy EKO wiat w Polsce realizowanych w duchu nature based solutions.


AMS znany jest z działań społecznych, m.in. na rzecz integracji osób niepełnosprawnych. W 2013 r. spółka powołała do życia Fundację „Akademia Integracji”. W ramach działań na rzecz środowiska prowadzi programy – Galeria Plakatu AMS i AMS dla miast.


Galeria Plakatu AMS powstała w kwietniu 2004 roku. Jest projektem non-profit, którego celem jest rozbudzenie społecznego zainteresowania reklamą zewnętrzną, promowanie polskiego, dobrze zaprojektowanego plakatu oraz zbliżenie środowisk reklamowego i akademickiego. Głównym punktem projektu są otwarte konkursy na plakat o tematyce społecznej i kulturalnej. Biorą w nich udział przede wszystkim studenci szkół artystycznych oraz młodzi graficy-projektanci. Co roku na konkurs napływa kilkaset prac – jest to prawdopodobnie największy konkurs dla młodych grafików w Polsce. Prace laureatów są eksponowane w ogólnopolskich kampaniach na nośnikach reklamowych typu citylight (gabloty wiat przystankowych) należących do AMS. Wybrani uczestnicy odbyli staże w czołowych polskich agencjach reklamowych, część z nich rozpoczęła tam pracę. Jak dotąd odbyły się dwadzieścia dwie edycje konkursu: Przebieg konkursu jest nadzorowany przez audytora, a nagrodzone prace wyłania niezależne jury.



STGU. Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej zostało powołane do życia w 2004 roku z inicjatywy grupy projektantów z Warszawy. Ideą STGU jest obrona niezależności twórczej i zasad rzetelnego, profesjonalnego designu oraz dbanie o prestiż zawodu projektanta. STGU działa na rzecz promowania dobrych praktyk, wypowiada się w kwestii etyki w projektowaniu, wspiera inicjatywy prospołeczne i bierze czynny udział w dyskusji na temat funkcji grafiki użytkowej. 

https://stgu.pl 


Pictoric Ilustrators Club to społeczność ukraińskich ilustratorów założona w 2014 roku. Kuratorzy (Oleg Gryshchenko, Anna Sarvira i Olena Staranchuk) zapraszają ukraińskich i międzynarodowych twórców do udziału projektach, których nadrzędnym celem jest popularyzacja i rozwój środowiska ukraińskich ilustratorów. 

https://www.facebook.com/pictoric.ua 


Stowarzyszenie Grafików „4th Block” zrzesza projektantów, menadżerów kultury zainteresowanych rozwiązywaniem problemów środowiskowych za pomocą sztuki. Stowarzyszenie funkcjonuje na zasadzie wolontariatu w celu wspierania i rozwijania twórczych inicjatyw w dziedzinie ekologii, designu i kultury. Głównym zadaniem stowarzyszenia jest organizowanie triennale plakatu ekologicznego „4th Block”.

http://the4thblock.org

Więcej informacji: Karolina Goźlińska, tel. kom. 507 008 834

^ Wróć na górę