znajdź projektanta

Estetyczne szyldy


14 / 12
Nowe szyldy dla rzemieślników
Bez kolorowych kasetonów, bez zaklejania folią szyb – pięć zakładów rzemieślniczych w historycznym centrum Gdyni zyskało nowe szyldy i witryny zaprojektowane przez polskich grafików.

To już trzecia odsłona projektu „re:design”.
Lokalnym rzemieślnikom poświęcony jest mural, który latem tego roku powstał przy ulicy Starowiejskiej. Czarnobiały, nawiązujący typografią do gdyńskiego modernizmu „Rezerwat rzemieślników” zaprojektowany przez Jana Bajtlika był zapowiedzią akcji re:designu.

Na warsztat trafiły: zakład kaletniczy, punkt naprawy maszyn do szycia, przeróbki krawieckie, sklep bławatny oraz szewc.

– Jestem bardzo zadowolony, że taki temat zaistniał – mówi Andrzej Radoń, właściciel zakładu napraw maszyn do szycia Cieszę się, że wystrój i wygląd elewacji został zaprojektowany przez fachowców, ponieważ trudno by to było samemu wymyśleć. Szczególnie, że nie chcieliśmy standardowej naklejki na szybę, lecz coś co wpiszę się w ład plastyczny.

Na elewacji jego zakładu zawisł inspirowany rysunkiem technicznym i gdyńską typografią  przedwojenną szyld wycięty w metalu. Inne techniki, w których wykonane zostały nowe szyldy to między innymi neon sklepu bławatnego czy ręcznie malowany szyld szewca. Na drzwiach pojawią się także naklejki informacyjne a, w witrynach stworzone we współpracy z projektantami ekspozycje.

Do akcji redesignu zaproszeni zostali: Hakabo (autor muralu przy ulicy Jana z Kolna), Negation Studio, Syfon Studio oraz typy.studio

– W projektowaniu dla rzemieślników szczególnie ważne jest zaznaczenie tradycji, oraz zakomunikowanie jej w taki sposób, aby była ona czytelna współcześnie w międzypokoleniowym dyskursie tłumaczy Patryk Hardziej, właściciel Negation Studio. Przez
lata ten dyskurs został wypaczony przez trendy, zmiany ustrojowe i braki w edukacji estetycznej społeczeństwa, dlatego teraz jest odpowiedni czas, żeby to naprawić – dodaje.

Podczas pracy z rzemieślnikami okazało się, że są oni otwarci nawet na daleko idące transformacje. Mamy nadzieję, że akcja „re:designu” zachęci także innych przedsiębiorców do wprowadzania dobrych zmian.

Rewitalizację ulicy wsparł Bank BPH w ramach konkursu „Zmieniaj świat wokół siebie”.

Więcej informacji

^ Wróć na górę