VeryGraphic
448 stron, 64 projektantów, 57 rozdziałów, 30 autorów: "VeryGraphic. Polish Designers of the 20th Century" to pierwsza tak obszerna publikacja poświęcona polskiemu projektowaniu graficznemu XX wieku.
Wydane przez Culture.pl VeryGraphic. Polish Designers of the 20th Century pod redakcją Jacka Mrowczyka to pierwsza tak obszerna kompilacja informacji o współczesnym polskim projektowaniu graficznym. Razem z Out of the Ordinary, która skupiła się na wzornictwie, publikacje te składają się na unikalne kompendium wiedzy o polskim designie XX wieku.
Książka powstała w języku angielskim, by zaprezentować na świecie ogromny i różnorodny dorobek polskich projektantów grafików. Choć ma on bardzo bogatą historię, pozostaje mało znany na arenie międzynarodowej. Polska grafika użytkowa to przecież o wiele więcej niż tylko uznana na świecie szkoła plakatu.
Plakat jest rozpoznawalną marką polskiego projektowania i dla wielu zagranicznych czytelników pozostaje do dziś jedyną znaną im dziedziną sztuki wizualnej znad Wisły – tłumaczy we wstępie Mrowczyk.Polski plakat oczywiście ma swoje miejsce w "VeryGraphic", natomiast to opracowanie uwzględnia także mniej znany dorobek twórców z dziedziny grafiki użytkowej: książek, czasopism i okładek, typografii i liternictwa, projektowania informacji i znaków identyfikujących oraz opakowań.
Publikacja zawiera chronologiczny opis twórczości ponad 60 najwybitniejszych i najciekawszych polskich grafików. Podzielona jest na trzy okresy, w których twórcy najprężniej działali i w których powstały ich najważniejsze prace. Jako punkty zwrotne redaktor przyjął koniec II wojny światowej oraz rok 1980, który w Polsce odznaczył się podpisaniem porozumień sierpniowych oraz narodzinami Solidarności.
Czas od początku XX wieku do 1945 roku, to lata, w których narodziły się pierwsze trzy pokolenia artystów, którzy wyznaczyli kierunek rozwoju projektowania graficznego w Polsce. Od 1945 roku do 1980 polska grafika użytkowa była ściśle uzależniona od kulturalnych, ekonomicznych i przede wszystkim politycznych procesów – była odzwierciedleniem gwałtownych zmian jakie zachodziły w kraju. Natomiast lata od 1980 roku do końca XX wieku można uznać za czas, w którym grafika polska upadła i narodziła się na nowo.
Do udziału w tworzeniu publikacji zaproszeni zostali czołowi polscy krytycy i eksperci w dziedzinie projektowania graficznego, w tym Artur i Magdalena Frankowscy, założyciele studia projektowego Fontarte; Irena Przymus, kuratorka Galerii Plakatu i Designu Muzeum Narodowego w Poznaniu;Piotr Rypson, zastępca dyrektora Muzeum Narodowego w Warszawie, historyk kultury wizualnej oraz autor książki Against All Odds. Polish Graphic Design 1919–1949; Agata Szydłowska, historyczka designu, założycielka Pracowni Krytyki Designu i wielu innych.
Okładka książki została wykonana odręcznie w różnych wariacjach kolorystycznych, co sprawia że każdy egzemplarz jest niepowtarzalny. Autorem projektu publikacji jest Kuba Sowiński. Redaktorem całości jest Jacek Mrowczyk – projektant, wykładowca ASP w Katowicach oraz Rhode Island School of Design w Providence, współtwórca kwartalnika „2+3D”. Autor artykułów na temat projektowania graficznego oraz książek: Niewielkiego słownika typograficznego (2008) i PGR. Projektowanie graficzne w Polsce (z Michałem Wardą, 2010); redaktor antologii Widzieć/Wiedzieć. Wybór
Partnerem publikacji jest 2+3D, polski magazyn o designie.
Album będzie dostępny w sprzedaży od kwietnia 2015 r.
Premiera książki 25 marca 2015 r.