Design32 – Najlepsze Dyplomy Projektowe
Na początek: to, co najlepsze od młodych designerów.
Otwieramy Rondo Sztuki wystawą Design32 – Najlepsze Dyplomy Projektowe
Rondo Sztuki otwiera swoje drzwi po przymusowej przerwie spowodowanej stanem epidemii. Od czwartku 28 maja oglądać będziemy wystawę Design 32 - Najlepsze Dyplomy Projektowe publicznych uczelni artystycznych w Polsce. Projekt organizowany przez Akademię Sztuk Pięknych w Katowicach będzie dostępny dla zwiedzających z zachowaniem niezbędnych przepisów bezpieczeństwa. Nie będzie tradycyjnego wernisażu, ale będzie na co popatrzeć!
Zaplanowany na 13 marca wernisaż wystawy i ogłoszenie wyników konkursu nie odbyły się ze znanych wszystkim względów. Jedyny taki projekt w Polsce, zajmujący znaczącą pozycję pośród innych wydarzeń poświęconych designowi i mogący się poszczycić gronem znakomitych laureatów doczekał się jednak nowego terminu. Od czwartku 28 maja będziemy mogli zajrzeć do galerii Rondo Sztuki i obejrzeć 32 projekty dyplomowe wytypowane przez 8 publicznych uczelni artystycznych. W Galerii + na piętrze obejrzymy również najlepsze prace z ostatnich 10 lat.
Co zobaczymy? Przypomnijmy:
Hasło – klucz tegorocznej, jubileuszowej – bo 10 - edycji i wystawy to relacje. Słowo to jest potraktowane dosłownie – jako zależności pomiędzy ludźmi, a środowiskiem zewnętrznym, a także występuje w kontekście wyjaśniania, tłumaczenia, sprawozdania tematów i pojęć.
Wystawa została podzielona na pięć sekcji, które tworzą odmienne obszary tematyczne.
W pierwszej kategorii znajdują się prace poświęcone relacjom międzyludzkim – projekty, które definiują istotę więzi w rodzinie, z sąsiadami. Ponadto, projekty te odnoszą się do barier komunikacyjnych oraz do uwikłania człowieka w inne problemy życia w XXI wieku. Druga kategoria to projekty, które poruszają temat zdrowia, ciała i higieny pracy. Ergonomia oraz dbanie o siebie to według autorów prac, które znalazły się w tej kategorii, priorytety. Trzecia sekcja obejmuje prace, poruszające temat relacji człowieka ze środowiskiem naturalnym, zwierzętami i ich roli w dzisiejszym świecie, także w różnych kręgach kulturowych. Projektanci zachęcają do większej uważności. Czwarta kategoria to projekty, odnoszące się do tożsamości i relacji przeszłości z teraźniejszością. To prace, które czerpią z tradycji, ale także definiują na nowo tożsamość miejsc i produktów. Ostatnia kategoria to przestrzeń, w której świat wirtualny spotyka się z rzeczywistością. Projekty wykorzystują technologię, pokazując w jaki sposób może być ona jeszcze efektywniej stosowna.
Oto lista projektów dyplomowych wybranych przez 8 publicznych uczelni artystycznych w Polsce:
-
Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu
- Skaner i drukarka – modułowy zestaw (Radosław Fiołek) dla technologii druku 3D.
- Tożsamość wizualna Muzeum geologicznego we Wrocławiu (Agnieszka Piotrowska).
- ,,Wokół człowieka – struktury powiązań’’. Autorska kolekcja ubiorów inspirowana formami organicznymi (Emilia Kaszowska).
- Umywalnia. Obiekt użytkowy (Karolina Gardzilewicz) – zestaw naczyń ze stelażem zwracający uwagę na budowanie więzi i problem nadmiernego zużycia wody.
-
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
- STALK. Obiekt wystawowy na Wiśle (Aksana Maria Wietrow) - służący eksponowaniu rozwiązań promujących projektowanie zrównoważone, biomimetykę oraz związane z nimi idee.
- Między materiałem a prawdą (Ewa Pęszkal) - meble o wytrzymałej, stabilnej konstrukcji z materiału na pozór nietrwałego, kojarzonego z jednorazowością.
- Italo Calvino, If on a winter's night a traveler – interpretacja (Hanna Piotrowska) – projekt dwóch książek – pierwsza zawiera tekst a druga prezentację rozwoju konkretnych wątków i określeń na przestrzeni powieści.
- Udomowienie zwierząt gospodarskich (Agata Małek) – prowokujące do refleksji nad obecnością i miejscem zwierząt w życiu człowieka wielofunkcyjne, porcelanowe naczynie, lampa/budzik oraz siedzisko (nowoczesny tron).
-
Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi
- Dynamiczna identyfikacja wizualna sieci hosteli CUBE (Anna Dauenhauer) - umożliwia dostosowanie logotypu oraz pozostałych elementów języka graficznego do przestrzeni, a także potrzeb hostelu.
- Projekt urządzenia usprawniającego procedurę testu kometowego (ILECA-28) (Marta Wota) - projekt specjalistycznego urządzenia wspierającego proces detekcji uszkodzeń i analizy naprawy DNA (test kometowy), powstały we współpracy z Uniwersytetem Medycznym w Łodzi.
- Projekt maski z pogranicza światów – wirtualnego i realnego (Mikołaj Chrostowski) dla branży gier wideo.
- Typy osobowości a preferencje w wystroju wnętrz (Izabela Krześlak) – kolekcja dywanów dla ekstra- i introwertyków.
-
Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach
- Obserwatorium dźwięku. Instalacja multimedialna o charakterze edukacyjnym (Kacper Mutke) - interaktywna, edukacyjna instalacja multimedialna służąca do obserwacji dźwięku.
- Pamiętam – obiekty wyrażające pamięć o zmarłym w myśl nurtu less waste (Martyna Piątek) – projekt odnoszący się do słowiańskiej tradycji czczenia zmarłych, składający się z arkuszy do spalania, czarki pamięci ze zbiornikiem na popiół, poziomego wazonu na cięte kwiaty oraz donicy z terakotowym wkładem nawadniającym.
- Liternictwo Mikołowa. Zestaw krojów inspirowanych mikołowskimi szyldami (Weronika Mehr) - trzy kroje pisma: Jakelka, Lipsta i Filipek zrealizowane w oparciu o przykłady dawnego liternictwa szyldowego, tworzonego przez mikołowskich rzemieślników.
- Lumo – akcesoria rowerowe do przewożenia psów (Agnieszka Uchyła) - linia akcesoriów umożliwiających przewożenie psa podczas podróży rowerem.
-
Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku
- Lata 90. O czym szumią ortaliony. (Hanna Kmieć) – książka - podróż sentymentalna do tytułowych lat dziewięćdziesiątych.
- Anatomicon – ilustrowany atlas anatomiczny (Jakub Baracz) - projekt atlasu anatomicznego dla dzieci w wieku szkolnym.
- Szykownik. Świadomy rytuał piękna (Magdalena Karpińska) - zestaw mebli składający się z toaletki, stołka i kamerdynera jako odpowiedź na powszechnie panujące przekonanie o tym, że toaletka jest meblem nieaktualnym i wymagającym odświeżenia.
- Mieszkać na drzewie. Projekt HUBA (Paweł Lewandowski) - namiot, specjalnie zaprojektowany do zawieszania na drzewie.
-
Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu
- Specjalistyczny pojazd do montażu i utrzymania oznakowania pionowego dróg. Projekt koncepcyjno– funkcjonalny (Agata Rosiecka).
- Siedziska aktywne (Kamila Wolska) - aktywne, ruchome siedzisko, które dzięki zaokrąglonej podstawie w kształcie soczewki, obraca się i buja na boki w każdym kierunku.
- Projekt podręcznika do nauki języka migowego (Roxana Goncerzewicz) - podręcznik oraz plansze i plakaty popularyzujące język migowy w Polsce.
- HOME (Maria Bartosiak) – kolekcja ubrań - subiektywna, artystyczna wypowiedź zainspirowaną formami natury.
-
Akademia Sztuki w Szczecinie
- Mebel dla przedszkolaka (Nikola Kowalska) - do użytku indywidualnego z możliwością grupowania kilku stolików do pracy zespołowej.
- Projekt książki aktywnościowej dla dzieci pt. Słowianek, czyli zabawy i tradycje słowiańskie według pór roku (Patrycja Posyłajka) – książka edukująca najmłodszych w zakresie polskiej kultury, bogatej we własne tradycje i święta.
- Bomba witaminowa – gra edukacyjna (Justyna Kwidzińska) - projekt przeznaczony dla dzieci od ósmego roku życia oraz ich rodziców.
- ŻYCIE POMIĘDZY – projekt przestrzeni wspólnej blokowiska w Goleniowie (Karolina Owczarz) – zwracająca uwagę na problem degradacji osiedli wielkopłytowych propozycja rozwiązania dla wspólnej przestrzeni blokowiska z lat 70. XX wieku.
-
Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie
- Dziecko w świecie dorosłych. Projekt aplikacji mobilnej wspierającej budowanie poczucia sprawczości u dzieci (Aleksandra Badura) – aplikacja „Szwendam się” zaprojektowana dla dzieci w przedziale wiekowym 4-5 lat, przeznaczona przede wszystkim do zabawy.
- Wobec konsumpcji. Model wzorcowej marki opartej o założenia zrównoważonego rozwoju oraz produktu wspierającego jej wizerunek (Dominik Kłóś) - model marki opartej na wartościach rzemieślniczych (m.in. szczerości, autentyczności, transparentności), a także produkt symbolizujący wartości marki, których celem jest zwrócenie uwagi na przeciwdziałanie nadprodukcji i nadkonsumpcji oraz ich negatywnym skutkom.
- Domowe biuro-mebel organizujący przestrzeń pracy (Anna Markowska).
- Kolekcja ubiorów inspirowana mistycznym klimatem i ukrytym pięknem przyrody w Południowej Anglii – Lichenes (Anna Kaniewska) – kolekcja w duchu Zero Waste zainspirowana zdjęciami porostów na kamieniach – efekt zafascynowania kształtem, barwą, strukturą i formą porostów oraz rozważań nad środowiskiem naturalnym, obserwacji otaczającego nas świata i reakcją projektanta na problemy z nim związane.
Nie tylko wystawa!
Design 32 pokazuje szeroką perspektywę młodego projektowania w kraju – zaznacza obszary zainteresowań, pokazuje tematykę dyplomową, która często jest odbiciem aktualnych tendencji w projektowaniu. To również okazja do spotkań, które w obecnym momencie zmuszeni jesteśmy mocno ograniczać, ale i na to katowicka Akademia Sztuk Pięknych i Rondo Sztuki mają odpowiedź. Zaplanowano bowiem nie tylko oprowadzanie online po wystaiwe, ale równolegle do wystawy, jako odpowiedź na potrzebę kontaktu i dyskusji, odbędą się cykle spotkań online „Czas czuwania” oraz „Typorozmowy”.
„Czas czuwania” cykl wykładów gościnnych przygotowanych przez znakomitych prelegentów: naukowców, polityków, duchownych oraz osoby ze świata kultury i sztuki. Wszystkie wykłady tego cyklu będą publikowane na kanale youtube ASP w Katowicach oraz w mediach społecznościowych Uczelni.
„Typorozmowy” to natomiast cykl rozmów o typografii oparty na książce „ Typohistorie”. Otworzą dialog na temat projektowania pisma, jego wpływu na rzeczywistość, dizajn, sztukę i codzienność. Rozmówcami będą początkowo interlokutorzy z książki, by z czasem zasięg dyskusji powiększyć o kolejne perspektywy badawcze i komentarze praktyków oraz teoretyków typografii.
Szczegóły na temat spotkań online znajdują się na stronach w mediach społecznościowych Ronda Sztuki, ASP w Katowiacach o raz projektu Design 32.
Zaproszenie do galerii i do rozmowy
Zarówno Design32, jak i towarzyszące wystawie spotkania online mają pokazać i przypomnieć, że również w tych niepewnych czasach nasze działania, realizowanie celów, rozmowa i wymiana poglądów mają wartość i jeśli chcemy, znajdziemy na nie miejsce!
Zapraszamy do Ronda Sztuki, a wieczorami do przestrzeni wirtualnej. W maskach i zachowując odpowiednie odległości też można cieszyć się wizytą w galerii, a z uczestniczenia w internetowych spotkaniach chyba już nikogo nie trzeba szkolić. Do zobaczenia!
Projekt wspierają:
Akademickie Centrum Designu, FONT nie czcionka!, FORMY.XYZ, WhiteMad, TVP Kultura, Dziennik Zachodni, Nasze Miasto, Notes Na 6 Tygodni i Fundacja Bęc Zmiana, Stowarzyszenie Projektantów Form Przemysłowych, Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej.
---
* Kwestie bezpieczeństwa – oficjalny komunikat ASP w Katowicach:
Ze względów bezpieczeństwa i zalecanych środków ostrożności, wynikających z wciąż panującego zagrożenia emisji wirusa SARS-CoV-2 , nie będziemy organizować wernisażu. Wystawa potrwa wstępnie do 15 września i wówczas – jeśli oczywiście pozwoli na to sytuacja epidemiczna w Polsce – chcielibyśmy zorganizować Jury konkursu i finisaż wystawy, połączony z wręczeniem nagród laureatom. W tej sprawie
– w kwestii szczegółowych terminów, będziemy informować na bieżąco.
Zwiedzanie w Galerii Rondo Sztuki będzie odbywało się z zastosowaniem zasad sanitarnych – w głównej przestrzeni wystawienniczej budynku będzie mogło znajdować się jednocześnie maksymalnie 30 osób, w Galerii + maksymalnie 10 osób. Ponadto odwiedzający będą poproszeni o zdezynfekowanie rąk przed wejściem do galerii, mają również obowiązek zasłaniania ust i nosa oraz utrzymywania dystansu 2 m.