znajdź projektanta

Case study: Bona z Łomży


Case study w wykonaniu Brandy Design: Bona z Łomży


BONA z Łomży to firma rodzinna. Od ponad 30 lat zajmuje się przetwórstwem i produkcją sosów, majonezów i dań gotowych. Pomimo silnej obecności w regionie, nie miała dotąd okazji inwestowania w design a tym bardziej kreowania swojego wizerunku. Jak wiele innych, małych i średnich firm na rynku spożywczym, BONA skupiona była na rozwoju infrastruktury oraz wykorzystaniu parku maszynowego i know-how by dostarczać także produkty dla private labels. Nowe produkty oraz zmiany na rynku spowodowane pandemią dały impuls do pracy nad brandingiem. W Brandy Design często pracujemy z firmami, które po raz pierwszy sięgają po design i przyglądają się z zewnątrz swojej ofercie. Szybko zrozumieliśmy, że zmiany wprowadzać trzeba ostrożnie, krok po kroku, ponieważ w ich trakcie odkrywany jest dopiero potencjał i wewnętrzne przekonania Klienta. 

Nazwa BONA nawiązuje do historii Łomży, w której to wedle legendy królowa Bona Sforza (1518–1557) urządziła warzywne ogrody, wprowadzając tym samym warzywa na polski stół. To dlatego w logotypie BONY widoczna jest korona. W trakcie prac nad odświeżeniem logotypu postanowiliśmy ją zachować, przy jednoczesnym odchudzeniu całości ze zbędnych, ograniczających czytelność ozdobników. Wprowadziliśmy także opcję używania koloru w logo, co otworzyło wiele możliwości projektowych i wyrazowych, bez utraty widoczności i rozpoznawalności na półce.

Po analizie sytuacji, działania rozpoczęliśmy od nowego segmentu produktów, czyli Bona Vegan, wegańskiej linii majonezów. Ten pilotażowy projekt, przyniósł Klientowi nagrody (Best Vegan 2021) i możliwość zebrania pozytywnego feedbacku na temat pierwszych zmian wizerunku portfolio. Sam projekt, którego zadaniem było przedstawienie BONY konsumentom i handlowcom poszukującym roślinnych zamienników, stał się okazją do wstępnej definicji kodów graficznych dla marki. Wśród nich znalazły się: obietnica czytelności i koloru. Było to istotne ze względu na pozycjonowanie wegańskiej nowości wśród szerokiego grona konsumentów, raczej gotowych nazwać się flexi niż hard core vegan.

Warzywa kuszą nas kolorami i bogactwem form, dlatego eksponowanie barw stało się jednym z podstawowych wyróżników BONY. Dotychczasowe opakowania, choć pełne ozdobników, ginęły na półkach i nie dodawały wartości produktom. Nowe wytyczne dla marki, przełożyliśmy na design całości podstawowego portfolio marki Bona. Kolejne zmiany musiały być spójne z już dokonanymi by całe portfolio marki pozostało konsekwentne i łatwo rozpoznawalne dla konsumentów. Redesignowi uległy majonezy, sosy i dania gotowe. W każdej linii zawarliśmy te same zasady, które w zależności od charakterystyki produktów są bardziej lub mniej akcentowane. Najpełniej widoczne są one w produktach najbardziej „bogatych” w warzywa, czyli daniach gotowych. To tu, zarówno gabaryt słoików, jak i użyte pastelowe tła dla etykiet, w połączeniu z mocnym szeryfowym fontem, pozwalają stworzyć wyrazisty i apetyczny blok na półce, dający w finale łomżyńską wersję gioia di vivere zawartą w designie. Ręcznie wykonane na zamówienie ilustracje podkreślają manufakturowy charakter produktów. W efekcie wprowadzonych zmian, Bona może działać z pełną synergią rozwijając dystrybucję i działania handlowe, dzięki którym częściej będziemy widzieć jej produkty na półkach poza regionem Warmii i Mazur. 

Graphic design: Zofia Rogula, Karolina Andrzejewska, Szymon Nowak

Senior graphic designer : Daria Tymińska 

Dyrektor Kreatywny: Maciej Konopka

Konsultacja strategiczna: Jakub Śwircz

^ Wróć na górę