Dobre praktyki, jasne zasady, trudne decyzje – o konkursach Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej
Czy warto brać udział w konkursach, po co Stowarzyszenie je współorganizuje, jak wygląda proces i – przede wszystkim – jak Ty możesz na niego wpłynąć pisze Lena Mitkowa, Creative in Chief w Leniva°, Członkini Zarządu STGU, odpowiedzialna w STGU za konkursy brandingowe.
Po co STGU robi konkursy?
Współorganizowanie konkursów było jedną z najbardziej rozpoznawalnych działalności Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej praktycznie od zawsze. Wraz z nastaniem nowego Zarządu oraz wprowadzeniem daleko idących zmian, w czerwcu 2018 roku, musieliśmy się zmierzyć z pytaniem – czy nadal chcemy pomagać organizować konkursy dla instytucji i jeśli tak, to na jakich zasadach.
Postanowiliśmy wykonać możliwie najwięcej kroków aby zasady konkursów były transparentne i zrozumiałe dla wszystkich. Przede wszystkim – STGU występuje jako partner współorganizujący, a nie organizator konkursu. Tym samym, wszelkie prawa do projektu nabywa bezpośrednio organizator konkursu, czyli instytucja lub inny podmiot, który zleca opracowanie brandingu. Opracowaliśmy wewnętrznie spis zasad podstawowych, które muszą być spełnione, by STGU mogło współorganizować konkurs, lub – jeśli nie jest współorganizatorem – nagłośnić go w swoich kanałach medialnych.
W naszym rozumieniu, współorganizowanie konkursu przez STGU ma dwie ważne funkcje. Po pierwsze, przeprowadzone w modelowy sposób konkursy, przejrzyście komunikujące zasady tego, co nazywamy dobrymi praktykami, mogą być wyznacznikami jakości dla innych podmiotów, nie tylko instytucjonalnych, ale także komercyjnych, które chcą zorganizować podobny konkurs. Po drugie, w przypadku gdy organizator konkursu decyduje się na “pełen pakiet wsparcia”, pomagamy w opracowaniu briefu, w całości organizujemy konkurs i zarządzamy jego komunikacją, ale także – nadzorujemy wdrożenie projektu, tj. odbieramy poszczególne część projektu, pośredniczymy w kontakcie między wykonawcą a zlecającym, pomagamy w ustaleniu harmonogramu oraz udzielamy szeroko pojętego wsparcia technicznego.
Podstawowe dobre praktyki w kwestii organizowania konkursów i przetargów możesz doczytać w naszym Poradniku dla Zleceniodawcy.
Jakie konkursy zrobiliśmy?
W przeciągu 1,5 roku zorganizowaliśmy konkursy na (re)branding instytucji:
Muzeum Historii Fotografii / zmieniający się na MuFo (Muzeum Fotografii):
w finale konkursu znaleźli się: DO design office, Homework, Parastudio, Podpunkt, Type2
zwycięskie studio: Podpunkt
Uniwersytet Fryderyka Chopina
w finale konkursu znaleźli się: Design Office, Martyna Wędzicka-Obuchowicz, Podpunkt, Wojciech Janicki,
zwycięskie studio: DO Design Office (Portugalia)
Instytut Muzyki i Tańca / zmieniający się w Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
w finale konkursu znaleźli się: Headmade Studio, Marta Gawin, UVMW, Zespół Wespół
zwycięskie studio: Headmade
Muzeum Getta Warszawskiego
w finale konkursu znaleźli się: Dadada (Litwa), Francesco Ciampa (Włochy), Futu (Polska), Little Greta (Czechy / Wielka Brytania), Redkroft (Polska), The Codeine (Polska)
zwycięskie studio: posiedzenie jury jest planowane na koniec listopada, świeże informacje znajdziesz na stgu.pl
Jak przygotować się do konkursu?
W każdym z naszych konkursów do pierwszego etapu, który polegał na przesłaniu portfolio, zgłaszało się około 200 podmiotów. W zależności od ustaleń indywidualnego konkursu, jury ogląda albo wszystkie portfolia, albo top 50 portfolio po preselekcji. O finalnej decyzji zawsze decyduje jakość portfolio, to czy dana stylistyka odpowiada jurorom oraz możliwość znalezienia w portfolio kompleksowych, systemowych rozwiązań brandingowych – chcemy mieć pewność, że wygrane studio czy projektant poradzi sobie ze złożonym, wieloelementowym zleceniem, które, jak to zwykle bywa, jest do wykonania w bardzo krótkim czasie. Tym niemniej, mamy kilka rad do zgłaszających się w naszych konkursach:
-
nie zgłaszaj portfolio za pięć dwunasta
najczęściej za pięć dwunasta pojmowane jest dosłownie – około 20% zgłoszeń dostajemy między 23.30 a 23.59 przed zamknięciem zgłoszeń; o ile nie jest to niezgodne z regulaminem, to może być niezręczne jeśli np. przesłany przez Was link będzie nieaktywny – nie będzie czasu na weryfikację materiału
-
to Ty decydujesz o narracji
zgłaszając dokument, masz kontrolę, jak będzie odbierany i możesz sam ułożyć narrację, zaciekawić odbiorcę, pokazać już na wstępie wachlarz swoich możliwości; przesyłanie linka do strony internetowej, portfolio liczącego kilkadziesiąt stron lub rozpoczynającego się od kilku stron opisu firmy i jej wyjątkowości to znużenie odbiorcy (oglądamy około dwustu dokumentów na jednym posiedzeniu!) i nie wykorzystanie swojej szansy
-
podstawowa przyzwoitość
portfolia liczące kilka gigabajtów, wykonane w technice flash, przygotowane w orientacji pionowej w formacie utrudniającym odbiór na ekranie, pojedyncze screeny z Behance wysłane w ZIPie, składane w Powerpoincie, mające rażące błędy składu i literówki, a także wysyłanie już projektu na konkurs świadczą nie tylko o braku szacunku do organizatorów, ale także pozwalają nam podejrzewać, że projektant nie poradzi sobie z bardziej skomplikowanym zadaniem i są odrzucone na wstępie
Masz uwagi? Dołącz do grupy roboczej!
Jeśli masz uwagi dotyczące naszej pracy przy konkursach, masz wiedzę pozwalającą się nam rozwinąć lub chcesz pomóc w procesie – zgłoś się do naszej konkursowej grupy roboczej. Zgłoszenia bezpośrednio do Leny Mitkowej: lena@lenivastudio.com