znajdź projektanta

Sandra Różycka laureatką 24. edycji Galerii Plakatu AMS

21 / 12


31 / 12 / 2023


Sandra Różycka wygrała 24. edycję Galerii Plakatu AMS pod hasłem “Wygodnie i odpowiedzialnie, czyli jak?”. Jury ponadto wyróżniło w konkursie 5 prac - dwie autorstwa Rozalii Michalskiej oraz prace Magdaleny Wosik, Natalii Leśniak oraz Anny Czochary. Dodatkowo, nagrodę specjalną, ufundowaną przez Grupę Żabka, partnera głównego konkursu, zdobyła Katarzyna Panek. Partner wspierający tej edycji - miasto stołeczne Warszawa nagrodził plakat Katarzyny Czapskiej.

Zadaniem uczestników konkursu było zaprojektowanie plakatu, dającego odpowiedź na pytanie, jak żyć odpowiedzialnie i zarazem wygodnie. 

Zwycięska praca autorstwa Sandry Różyckiej to jeden z niewielu plakatów, który żyje bez typografii. Jest to ilustracja narysowana z niezwykłą swobodą, ze świadomością ważności elementów kompozycji oraz wszystkiego, co buduje przestrzeń miejską. To bardzo pozytywny, ciepły i radosny plakat mówi Maciej Buszewicz artysta grafik, profesor ASP w Warszawie, przewodniczący jury.

Jury równorzędne wyróżnienia przyznało Rozalii Michalskiej (za dwie prace), Magdalenie Wosik, Natalii Leśniak oraz Annie Czocharze.

Grupa Żabka przyznała swoją nagrodę specjalną Katarzynie Panek oraz wyróżniła dodatkowo dwie prace – Anny Czochary i Agaty Gołębiewskiej.

 

Cieszy mnie to, że tak wiele artystek i artystów podjęło się wymagającego tematu w tegorocznej edycji - „Wygodnie i odpowiedzialnie, czyli jak?” i zinterpretowało go w unikatowy sposób. Prace poruszyły wiele istotnych tematów związanych ze zrównoważonym rozwojem, odpowiedzialnością za otoczenie, czy zaangażowaniem społecznym. Wybór prac zarówno w konkursie głównym, jak i wyłonienie nagród specjalnych spośród prawie 900 nadesłanych zgłoszeń było niełatwym zadaniem. Przekonaliśmy się, że artyści ciągle myślą kreatywnie i stosują różnorodne formy ekspresji. Tym samym debatę o temacie konkursu i samą wystawę organizatorzy przenoszą do największej galerii plakatu w kraju – do polskich miast mówi Rafał Rudzki, dyrektor ds. ESG w Grupie Żabka.

Swoją nagrodę przyznał również partner wspierający konkursu - Urząd Miasta Stołecznego Warszawy - za plakat najcelniej promujący ideę wolontariatu, jako najbardziej bezpośredniej formy troski o relacje społeczne i otoczenie. Nagrodę otrzymała Katarzyna Czapska, a wyróżnienia: Julia Grochowalska (za dwie prace), Julia Klinger, Karolina Lubaszko i Borys Szembek.

Jury 24. edycji konkursu Galerii Plakatu AMS:

  • Małgorzata Augustyniak, wiceprezeska AMS;
  • Maciej Buszewicz, artysta grafik, profesor ASP w Warszawie;
  • Marta Dermańska, zastępczyni dyrektora Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu m.st. Warszawy;
  • Janusz Górski, artysta grafik, profesor ASP w Gdańsku, kurator Galerii Plakatu AMS;
  • Tytus Klepacz, Creative Director & Partner Endless;
  • Nikodem Pręgowski, artysta grafik, nauczyciel akademicki, założyciel wydawnictwa Na przykład;
  • Rafał Rudzki, dyrektor ds. ESG w Grupie Żabka;
  • Filip Tofil, artysta grafik, Creative Director Syfon Studio, członek STGU.

Nadzór nad prawidłowym przebiegiem konkursu sprawował audytor konkursu EY Polska. Partnerem głównym tej edycji Galerii Plakatu AMS jest Grupa Żabka, partnerem wspierającym m.st Warszawa, partnerem merytorycznym – Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej. Dodatkowo, partnerem projektu zostało Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, a patronami medialnymi – Gazeta.pl, NowyMarketing.pl i „Vogue”.

***

Galeria Plakatu AMS powstała w kwietniu 2004 roku. Jest projektem non-profit, którego celem jest rozbudzenie społecznego zainteresowania reklamą zewnętrzną, promowanie polskiego, dobrze zaprojektowanego plakatu oraz zbliżenie środowisk reklamowego i akademickiego. Głównym punktem projektu są otwarte konkursy na plakat o tematyce społecznej i kulturalnej. Biorą w nich udział przede wszystkim studenci szkół artystycznych oraz młodzi graficy-projektanci. Co roku na konkurs napływa kilkaset prac – jest to prawdopodobnie największy konkurs dla młodych grafików w Polsce. Prace laureatów są eksponowane w ogólnopolskich kampaniach na nośnikach reklamowych typu citylight (gabloty wiat przystankowych) należących do AMS. Wybrani uczestnicy odbyli staże w czołowych polskich agencjach reklamowych, część z nich rozpoczęła tam pracę.

Jak dotąd odbyły się dwadzieścia cztery edycje konkursu: 

  • Zapraszamy do... – promocja miast i regionów Polski
  • Popatrz w chmury, zostaw mury! – walka z wandalizmem 
  • Bądź mądry – czytaj prasę – promocja czytelnictwa prasy 
  • Wszyscy jedziemy na jednym wózku – uświadomienie nierównego statusu niepełnosprawnych 
  • 20. Międzynarodowe Biennale Plakatu – plakat reklamujący Biennale Plakatu 
  • Zostaw samochód – daj odetchnąć miastu – promocja komunikacji miejskiej 
  • Sieć = alienacja lub sieć = wspólnota – społeczna rola internetu 
  • Myśl rowerowo! – promocja roweru jako środka komunikacji w miastach 
  • Fryderyku! Wróć do Warszawy! – związki Fryderyka Chopina z Warszawą 
  • Skłodowska-Curie była kobietą – wspieranie starań kobiet o równouprawnienie 
  • Dzisiaj Polska! – promocja Polski podczas prezydencji w Unii Europejskiej 
  • Miłość nie cukierki – najlepiej w rodzinie – jeśli nie biologicznej, to w zastępczej
  • Przemoc. Twoja sprawa – wezwanie do reagowania na przemoc
  • Tacy jesteśmy. Polacy 1989–2014 – autoportret Polaków roku 2014
  • Przestrzeń wspólna – przestrzeń niczyja? – dyskusja na temat przestrzeni publicznej
  • Szekspir do nieskończoności – uniwersalność twórczości Szekspira 400 lat po jego śmierci
  • Myślę o Wiśle – promocja Wisły w 2017 roku – Roku Rzeki Wisły
  • Rzeczpospolita = rzecz wspólna – jak rozumiemy dobro wspólne w 100. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
  • Jedz ostrożnie – promocja zdrowego odżywiania i jego społecznego znaczenia
  • Zwierzę też człowiek – zwrócenie uwagi na prawa zwierząt do godnego życia 
  • Jedenaste: Nie produkuj śmieci – apel o ograniczenie produkcji odpadów 
  • (Nie)bezpieczne pasy – wspólna odpowiedzialność kierowców i pieszych za bezpieczeństwo na przejściach
  • Najważniejszy projekt to TY – aby życie było bogatsze i pełniejsze, trzeba zacząć od rozwijania samego siebie
  • Wygodnie i odpowiedzialnie, czyli jak? – jak żyć odpowiedzialnie i zarazem wygodnie.

Przebieg konkursu jest nadzorowany przez audytora, a nagrodzone prace wyłania niezależne jury.

***

AMS jest liderem reklamy Out-of-Home (OOH) w Polsce, zdobywcą licznych nagród. Działa w obszarze klasycznego i cyfrowego OOH. Od września 2002 r. należy do Grupy Agora. Klientom oferuje skuteczne kampanie z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi na 23 tys. powierzchni reklamowych, dysponując jako jedyna firma, systemami nośników z każdego segmentu rynku.

AMS jest liderem w segmencie mebli miejskich – na podstawie kontraktów z największymi gminami w Polsce wyposażył w nie ponad 30 największych polskich miast. Zrealizował pionierskie na polskim rynku inwestycje w zrewitalizowanych obszarach m.in. Chorzowa, Łodzi, Szczecina, Warszawy i Wrocławia. Spółka jest pionierem budowy EKO wiat w Polsce realizowanych w duchu nature based solutions.

AMS znany jest z działań społecznych, m.in. na rzecz integracji osób niepełnosprawnych. W 2013 r. spółka powołała do życia Fundację „Akademia Integracji”. W ramach działań na rzecz środowiska prowadzi program – Galeria Plakatu AMS.

^ Wróć na górę