znajdź projektanta

Wystartowała 24. edycja konkursu Galerii Plakatu AMS

06 / 10


13 / 11 / 2023


Galeria Plakatu AMS, znana z promowania najzdolniejszych grafików, ogłosiła 24. edycję wzbogaconą o kategorię motion. Konkurs, który już od prawie dwóch dekad zwraca uwagę na istotne tematy społeczne i kulturalne, tym razem stawia pytanie: „Wygodnie i odpowiedzialnie, czyli jak?”. Partnerem głównym tej edycji jest Grupa Żabka, a partnerem wspierającym m.st Warszawa. 

Zadaniem uczestników konkursu jest zaprojektowanie plakatu dającego odpowiedź na pytanie, jak żyć odpowiedzialnie i zarazem wygodnie. Uczestnicy i uczestniczki mogą nadsyłać prace interpretujące główne hasło tegorocznej edycji do 13 listopada 2023 r. Dla zwycięzców czekają nagrody pieniężne. Wybrane prace zostaną dodatkowo prezentowane przez cały rok na nośnikach AMS.  Po raz pierwszy, oprócz klasycznej formy plakatu, można dodatkowo dołączyć jego formę motion, czyli 10-sekundową animację. Wybrane projekty zostaną zaprezentowane na cyfrowych nośnikach w przestrzeni publicznej oraz wezmą udział w głosowaniu internautów. 

– Dobry plakat społeczny powinien być mocny i dawać do myślenia. Na takie plakaty czekamy – mówi Grażyna Gołębiowska, dyrektorka marketingu AMS. – Kolejny raz zapraszamy do tworzenia prac, które pobudzą do refleksji i dyskusji w największej galerii sztuki, jaką jest miasto – dodaje.

Partnerem głównym 24. edycji konkursu Galerii Plakatu AMS jest Grupa Żabka, która przyzna nagrodę specjalną dla autorki lub autora pracy, która w najpełniejszy sposób zinterpretuje to, czym są lub mogą być wygodne i jednocześnie odpowiedzialne rozwiązania, które pozwalają uwalniać czas. 

– Wygodne i odpowiedzialne rozwiązania mogą i powinny iść w parze – mówi Rafał Rudzki, dyrektor ds. ESG w Grupie Żabka. – Praktyczne rozwiązania oraz usługi dostępne w świecie rzeczywistym lub cyfrowym pomagają nam żyć wygodniej. Jednocześnie chcemy dokonywać codziennych wyborów w sposób bardziej świadomy i odpowiedzialny z troską o otoczenie – społeczeństwo i środowisko naturalne. Rozwiązania te pozwalają nam m.in. lepiej się odżywiać, przeciwdziałać marnowaniu żywności, angażować się społecznie i minimalizować negatywny wpływ na środowisko naturalne. Zgodnie z naszym manifestem „Uwolnij swój czas”, Żabka zdejmuje z głów swoich klientów część problemów dnia codziennego. Dzięki temu zyskują więcej wolnego czasu na realizację swoich pasji i zainteresowań oraz dla swoich bliskich. Takie podejście pozwala cieszyć się życiem. Warto o tym mówić, a plakat jako ważna forma grafiki użytkowej, może być doskonałą formą dialogu na ten temat w przestrzeni miejskiej – dodaje.

Partnerem wspierającym w tej edycji konkursu jest Miasto Stołeczne Warszawa, które przyzna nagrodę dodatkową dla plakatu najcelniej promującego ideę wolontariatu, jako najbardziej bezpośredniej formy troski o relacje społeczne i otoczenie.

Urząd m.st. Warszawy już od wielu lat jest zaangażowany w popularyzację idei wolontariatu wśród mieszkanek i mieszkańców stolicy. Wszystkie działania są realizowane poprzez projekt „Ochotnicy warszawscy”, którego częścią jest Miejski Portal Wolontariatu ochotnicy.waw.pl. Stołeczny ratusz promuje wolontariat jako sposób na połączenie działalności, która przynosi korzyści nam samym, z taką, która daje te korzyści innym ludziom czy otoczeniu. Prace konkursowe mogą przyczynić się do tego, że więcej osób zainteresuje się aktywnością wolontariacką i odnajdzie w tym atrakcyjny sposób na spędzanie wolnego czasu – indywidualnie, z przyjaciółmi czy rodziną.

Konkurs Galerii Plakatu AMS ma charakter otwarty. Prace można składać do 13 listopada 2023 r., wgrywając je na platformę galeriaplakatu.ams.com.pl.

Werdykt jury poznamy do 6 grudnia 2023 r., a zwycięskie prace będzie można oglądać na citylightach AMS w całej Polsce w 2024 r. 

Wyboru laureatów/laureatek dokona jury w składzie:

  • Małgorzata Augustyniak, wiceprezeska AMS;
  • Maciej Buszewicz, artysta grafik, profesor ASP w Warszawie;
  • Marta Dermańska, z-ca dyrektora Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu m.st. Warszawy;
  • Janusz Górski, artysta grafik, profesor ASP w Gdańsku, kurator Galerii Plakatu AMS;
  • Tytus Klepacz, Creative Director & Partner Endless;
  • Nikodem Pręgowski, artysta grafik, nauczyciel akademicki, założyciel wydawnictwa Na przykład;
  • Rafał Rudzki, dyrektor ds. ESG w Grupie Żabka;
  • Filip Tofil, artysta grafik, Creative Director Syfon Studio, członek STGU.

Nadzór nad prawidłowym przebiegiem konkursu sprawuje audytor konkursu EY Polska. Partnerem głównym tej edycji Galerii Plakatu AMS jest Grupa Żabka, partnerem wspierającym m.st Warszawa, partnerem merytorycznym – Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej. Dodatkowo, partnerem projektu zostało Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, a patronami medialnymi – Gazeta.pl i NowyMarketing.pl.

Informacje o konkursie i pełny tekst regulaminu znajdują się na stronie internetowej:

https://galeriaplakatu.ams.com.pl/.

***

Galeria Plakatu AMS powstała w kwietniu 2004 roku. Jest projektem non-profit, którego celem jest rozbudzenie społecznego zainteresowania reklamą zewnętrzną, promowanie polskiego, dobrze zaprojektowanego plakatu oraz zbliżenie środowisk reklamowego i akademickiego. Głównym punktem projektu są otwarte konkursy na plakat o tematyce społecznej i kulturalnej. Biorą w nich udział przede wszystkim studenci szkół artystycznych oraz młodzi graficy-projektanci. Co roku na konkurs napływa kilkaset prac – jest to prawdopodobnie największy konkurs dla młodych grafików w Polsce. Prace laureatów są eksponowane w ogólnopolskich kampaniach na nośnikach reklamowych typu citylight (gabloty wiat przystankowych) należących do AMS. Wybrani uczestnicy odbyli staże w czołowych polskich agencjach reklamowych, część z nich rozpoczęła tam pracę.

Jak dotąd odbyły się dwadzieścia trzy edycje konkursu: 

  • Zapraszamy do... – promocja miast i regionów Polski
  • Popatrz w chmury, zostaw mury! – walka z wandalizmem 
  • Bądź mądry – czytaj prasę – promocja czytelnictwa prasy 
  • Wszyscy jedziemy na jednym wózku – uświadomienie nierównego statusu niepełnosprawnych 
  • 20. Międzynarodowe Biennale Plakatu – plakat reklamujący Biennale Plakatu 
  • Zostaw samochód – daj odetchnąć miastu – promocja komunikacji miejskiej 
  • Sieć = alienacja lub sieć = wspólnota – społeczna rola internetu 
  • Myśl rowerowo! – promocja roweru jako środka komunikacji w miastach 
  • Fryderyku! Wróć do Warszawy! – związki Fryderyka Chopina z Warszawą 
  • Skłodowska-Curie była kobietą – wspieranie starań kobiet o równouprawnienie 
  • Dzisiaj Polska! – promocja Polski podczas prezydencji w Unii Europejskiej 
  • Miłość nie cukierki – najlepiej w rodzinie – jeśli nie biologicznej, to w zastępczej
  • Przemoc. Twoja sprawa – wezwanie do reagowania na przemoc
  • Tacy jesteśmy. Polacy 1989–2014 – autoportret Polaków roku 2014
  • Przestrzeń wspólna – przestrzeń niczyja? – dyskusja na temat przestrzeni publicznej
  • Szekspir do nieskończoności – uniwersalność twórczości Szekspira 400 lat po jego śmierci
  • Myślę o Wiśle – promocja Wisły w 2017 roku – Roku Rzeki Wisły
  • Rzeczpospolita = rzecz wspólna – jak rozumiemy dobro wspólne w 100. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
  • Jedz ostrożnie – promocja zdrowego odżywiania i jego społecznego znaczenia
  • Zwierzę też człowiek – zwrócenie uwagi na prawa zwierząt do godnego życia 
  • Jedenaste: Nie produkuj śmieci – apel o ograniczenie produkcji odpadów 
  • (Nie)bezpieczne pasy – wspólna odpowiedzialność kierowców i pieszych za bezpieczeństwo na przejściach
  • Najważniejszy projekt to TY – aby życie było bogatsze i pełniejsze, trzeba zacząć od rozwijania samego siebie.

Przebieg konkursu jest nadzorowany przez audytora, a nagrodzone prace wyłania niezależne jury.

***

AMS jest liderem reklamy Out-of-Home (OOH) w Polsce, zdobywcą licznych nagród. Działa w obszarze klasycznego i cyfrowego OOH. Od września 2002 r. należy do Grupy Agora. Klientom oferuje skuteczne kampanie z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi na 23 tys. powierzchni reklamowych, dysponując jako jedyna firma, systemami nośników z każdego segmentu rynku.

AMS jest liderem w segmencie mebli miejskich – na podstawie kontraktów z największymi gminami w Polsce wyposażył w nie ponad 30 największych polskich miast. Zrealizował pionierskie na polskim rynku inwestycje w zrewitalizowanych obszarach m.in. Chorzowa, Łodzi, Szczecina, Warszawy i Wrocławia. Spółka jest pionierem budowy EKO wiat w Polsce realizowanych w duchu nature based solutions.

AMS znany jest z działań społecznych, m.in. na rzecz integracji osób niepełnosprawnych. W 2013 r. spółka powołała do życia Fundację „Akademia Integracji”. W ramach działań na rzecz środowiska prowadzi program – Galeria Plakatu AMS.

^ Wróć na górę